Mapa obcí postižených kamionovou dopravou

V mapě obcí najdete města a vesnice, které jsou zatíženy provozem těžké nákladní dopravy. Dle aktuálních údajů ze září 2015 se jedná o 233 obcí. Zdrojem informací jsou zprávy z médií nebo od samotných zástupců obcí.

Po kliknutí na jednotlivá místa se zobrazí tabulka s názvem příslušné obce a popisem současné situace včetně informací o případných opatřeních vedoucích ke snížení provozu nákladních aut.

Pro zobrazení výpisu obcí dle jednotlivých krajů použijte filtr umístěný pod mapou.

Mapa je průběžně aktualizována a doplňována. Uvítáme proto další informace, které nám můžete zaslat na email: info@dopravnifederace.cz

Podívejte se také, co prosazujeme jako řešení problému.

Benešov nad Ploučnicí
Stovky kamionů denně projedou obcí po úzké silnici z České Lípy na Děčín. Silnici musí cestáři kvůli kamionům stále opravovat, což pomáhá jen na chvíli. Na řadě míst je navíc silnice úzká a dochází zde často k nehodám.
Opatření: Obce ležící podél silnice II/262 se spojily a začaly jednat s vedením Ústeckého kraje ohledně odklonu tranzitní dopravy ze silnice. Na podporu snažení tamějších starostů vznikla v Benešově nad Ploučnicí petice. Krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek byl této změně nakloněný. „Jediným řešením je omezení průjezdu tranzitní nákladní dopravy po krajské komunikaci v Benešově nad Ploučnicí. Nyní probíhá správní řízení, jehož výsledkem má být osazení příslušným dopravním značením," uvedl radní (informace z r. 2013). Opatření by pomohlo i lidem z obcí v Libereckém kraji, které leží na stejné trase z Děčína do České Lípy (Žandov, Horní Police, Jezvé a Stružnice). Existují však obavy, že se kamiony přesunou na silnici I/13 na Šenovsko a Novoborsko. Starostové těchto obcí proto nejsou tomuto opatření nakloněni a proti plánu Ústeckého kraje protestují. Stav k 12/2013: Liberecký kraj spolu s Ústeckým se dohodly na kompromisním řešení uzavřít silnici č. 262 z Děčína do České Lípy pro kamiony nad 12 tun pouze v nočních hodinách. Mnohé obce na trase však s tímto polovičním řešením nesouhlasí a obávají se, že o to bude situace horší přes den. 1/2015: Krajský úřad Ústeckého kraje stanovil místní úpravu provozu zakazující vjezd nákladních vozidel nad 12 tun mezi 22.00 - 6.00. Časově omezené opatření však pravděpodobně povede k nárůstu dopravní zátěže v denních hodinách. 3/2015: Děčínští radní podali podnět k přezkoumání opatření obecné povahy Krajského úřadu (tj. platného zákazu vjezdu kamionů v nočních hodinách), jelikož s ním nesouhlasí a považují ho za nezákonný.
Doksany
Přes Doksany projíždí kamiony a těžká nákladní vozidla po silnici II/608, což je tzv. "Stará pražská", a to jak po II/608 ve směru na Prahu a z Prahy po staré silnici, tak i od sjezdu nebo ke sjezdu na D8, 35 km. Protože však je na této tase delší placený úsek (D8), využívají řidiči nákladních vozů trasu přes Terezín, Dolánky nad Ohří a Doksany.
Františkov nad Ploučnicí
Stovky kamionů denně projedou obcí po úzké silnici z České Lípy na Děčín. Situace s projíždějícími kamiony je kritická a stále se zhoršuje. Obcí projíždějí denně stovky kamionů v obou směrech. Obec leží v údolí řeky Ploučnice a většina domů stojí v těsné blízkosti silnice. Obyvatelé jsou z celé situace zoufalí, je poškozováno jejich zdraví i majetek.
Opatření: Obce ležící podél silnice II/262 spolupracují s Ústeckým krajem na odklonu tranzitní dopravy. Na podporu snažení tamějších starostů vznikla v Benešově nad Ploučnicí petice. Krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek byl této změně nakloněný. „Jediným řešením je omezení průjezdu tranzitní nákladní dopravy po krajské komunikaci v Benešově nad Ploučnicí. Nyní probíhá správní řízení, jehož výsledkem má být osazení příslušným dopravním značením," uvedl radní. (Informace z r. 2013) Toto opatření by pomohlo i lidem z obcí v Libereckém kraji, které leží na stejné trase z Děčína do České Lípy (Žandov, Horní Police, Jezvé a Stružnice). Existují však obavy, že se stovky kamionů přesunou na silnici I/13 na Šenovsko a Novoborsko. Starostové těchto obcí proto nejsou tomuto opatření nakloněni a proti plánu Ústeckého kraje protestují. 12/2013: Liberecký kraj spolu s Ústeckým se dohodly na kompromisním řešení uzavřít silnici č. 262 z Děčína do České Lípy pro kamiony nad 12 tun pouze v nočních hodinách. Mnohé obce na trase však s tímto polovičním řešením nesouhlasí a obávají se, že o to bude situace horší přes den. 1/2015: Krajský úřad Ústeckého kraje stanovil místní úpravu provozu zakazující vjezd nákladních vozidel nad 12 tun mezi 22.00 - 6.00. Časově omezené opatření však pravděpodobně povede k nárůstu dopravy v denních hodinách. 3/2015: Děčínští radní podali podnět k přezkoumání opatření obecné povahy Krajského úřadu (tj. platného zákazu vjezdu kamionů v nočních hodinách), jelikož s ním nesouhlasí a považují ho za nezákonný.
Lovosice
Zdroj 1: V Lovosicích v důsledku velkého množství vozidel téměř kolabuje doprava. Kvůli chybějícímu úseku dálnice D8 je veškerá doprava svedena přes město. To má za následek zvýšení hluku, prašnosti a vibrací. Velké množství nákladních vozidel má za příčínu i zvýšená páteční sazba mýtného. Zdroj 2: „Máme tu kolem sebe Flexfill a další provozy, na druhé straně cargo, vlaky, za námi dálnice – to všechno bez odhlučnění, takže zátěž je tu opravdu velká. Uvažované centrum pro kamiony je podle našeho názoru v rozporu s plánem, protože ve smíšené zóně by neměly být živnosti nebo řemesla, která podstatně ruší bydlení. Servis pro velké kamiony, šest nebo osm boxů, myčka aut na obrovská vozidla atd., to zcela určitě životní prostředí u nás změní a zhorší,“ tvrdí bývalá radní.
Lubenec
Denně projede centrem Lubence devět tisíc aut. Nákladní vozidla zde jezdí i rychlostí kolem 70km/h.
Opatření: Kvůli snížení rychlosti i hluku a zvýšení bezpečnosti prosazuje lubenecká radnice aspoň opravu vozovky nebo nové přechody pro chodce. Na kraji obce zatím stojí ukazatel rychlosti a radar. Zprovoznění plánovaného obchvatu se přepokládá v květnu 2014.
Novosedlice
Situace je už neúnosná. Těžkotonážní vozy ničí silnice a způsobují otřesy domů. Kamiony jezdí před zástavbou domů.
Opatření: Obec se proto rozhodla pro vybudování obchvatu. Ten vyvede auta a těžké nákladní vozy z obalovny Proboštov a betonárky podél hřbitova až na silnici, která končí kruhovým objezdem na E55.
Roudnice nad Labem
Roudnice nad Labem je silně zatížena těžkou nákladní dopravou. Velké množství osobních aut i kamionů jezdí přes centrum města. Dopravní zátěž je způsobena zejména objížděním placených úseků. Situaci negativně ovlivňuje také rozšiřující se těžba a odvoz materiálu z pískovny v lokalitě mezi Račicemi a obcí Dobříň. Doprava z pískovny má silný dopad i na okolní obce. Stav k 2/2014: Situace je čím dál horší, trend objíždění placených komunikací se stupňuje.
Opatření: Žádná opatření se zatím nepodařilo realizovat. Již přes čtvrt století je plánována výstavba obchvatu města, jeho realizace je neustále odsouvána. (V některých okolních obcích byl problém řešen zákazem vjezdu pro nákladní vozidla nad 7,5 t.)
Ústí nad Labem
Obyvatelé Vaňova zablokovali silnici, vadí jim kamiony. Půlhodinovým protestem v podobě neustálého přecházení zablokovali obyvatelé jedné z ústeckých čtvrtí silnici na Lovosice. Chtěli tak upozornit na stále nevyřešený problém s intenzitou provozu, který přičítají nedostavěné dálnici přes České středohoří.
Velemín
Silnice Ústí - Velemín se možná uzavře pro těžkou kamiónovou dopravu Velké problémy, které se objevují souběhem tragické dopravní situace na silnici třetí třídy mezi Ústím nad Labem a Velemínem nedostavěním dálnice D8, kamenolomem Dobkovičky a zkracováním velkých kamiónů na silnici pro “volské provozy“ směrem na Prahu, vyústily v malých obcích před prázdninami k blokádě E55 ve Velemíně.
Velké Žernoseky
Přes čtyři tisíce aut za den v obou směrech projede obcemi Žalhostice a Velké Žernoseky. Občanům už došla trpělivost, a proto sepsali žádost o řešení dopravní situace, která v mnohém připomíná Velemín. „Zvýšenou dopravní zátěž v těchto obcích netvoří tolik tranzitní doprava, ale nákladní automobily z místních firem. A proto je třeba řešit situaci za účasti všech dotčených subjektů,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.
Zubrnice
Stovky kamionů denně ohrožují tamní skanzen i ostatní památky i samotné domy. V domech praskají zdi, střechy i roubení. Kamiony si přes obec krátí cestu a vyhýbají se mýtnému.
Opatření: Obec požádala o zákaz vjezdu pro nákladní automobily. Žádost neprošla, protože se jedná o silnici druhé třídy. Následné žádosti o změnu kategorie na silnici třetí třídy také nebylo vyhověno.
Žalhostice
Přes čtyři tisíce aut za den v obou směrech projede obcemi Žalhostice a Velké Žernoseky. Občanům už došla trpělivost, a proto sepsali žádost o řešení dopravní situace, která v mnohém připomíná Velemín. „Zvýšenou dopravní zátěž v těchto obcích netvoří tolik tranzitní doprava, ale nákladní automobily z místních firem. A proto je třeba řešit situaci za účasti všech dotčených subjektů,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy