Podle ministra dopravy se i přes potíže s plánováním staveb bude  letos pracovat na 115 kilometrech dálnic, loni to bylo zhruba o čtyřicet  méně. 
 
Stavbu českých dálnic může podle současných pravidel  zablokovat úplně každý. Tvrdí to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). A  nemusí to být jen ekologičtí aktivisté, stačí i rozhádané a pomalé  úřady. 
 
"Dopravní stavby brzdí například i spory ministerstev o  kompetence. Příkladem je stavební zákon, který je zaparkovaný v  legislativní radě vlády a existuje k němu třicet připomínek různých  resortů," popisuje ministr dopravy jeden z hlavních problémů, proč se v  tuzemsku nedaří stavět důležité silnice podobně rychle jako v jiných  zemích. A místo pěti let je potřeba i víc než dvojnásobek času. 
 
Ministr  by proto stavební řízení nejraději zjednodušil tak, aby ho nebylo možné  zablokovat v mnoha různých fázích jako dosud. Ideálně by spojil územní a  stavební řízení do jednoho celku a právě v něm by se vypořádaly  připomínky odpůrců. "Pak bychom stavěli rychleji," řekl Ťok na pondělním  Žofínském fóru, které se věnovalo dopravnímu stavitelství v Česku.  Podle Ťoka je to ale debata až pro příští vládu. 
 
Ministr  upozornil i na nové podmínky archeologických průzkumů, které nejenže  přípravy zdržují, ale i prodražují. Zatímco bádání historiků na  severočeské D8 stálo přes 30 milionů korun, plánované zkoumání dějin na  východočeských D11 a D35 vyjde zhruba na 1,2 miliardy korun a bude trvat  přibližně rok. 
 
Podle Ťoka se i přes potíže s plánováním staveb  bude letos pracovat na 115 kilometrech. To je zhruba o čtyřicet  kilometrů více než v loňském štědrém roce, kdy se kvůli končícímu  dotačnímu období prostavělo rekordních 91 miliard korun. Letos to bude  zhruba o dvacet méně. 
 
Prezident svazu podnikatelů ve  stavebnictví Václav Matyáš poukázal na propad objemu zakázek pro české  stavaře v posledních sedmi letech. A letos to podle něj nebude  optimističtější. Za první čtvrtletí letošního roku klesly o třetinu. 
 
Jako  hlavní příčinu propadu Matyáš označil absenci strategií, co se má  stavět přednostně, nebo nestabilní rozpočty. Jednou peníze jsou, podruhé  ne. Podnikatelům vadí i časté výměny politiků. 
 
"To střídání je děsivé, zejména na ministerstvu dopravy. Nepřispívá to tvorbě koncepcí," řekl Matyáš. 
 
Dan  Ťok, který je druhým ministrem dopravy této vlády a v úřadu je rok a  půl, považuje nářky stavařů za hysterii. "Podařilo se nám segment  oživit," tvrdí Ťok. 
 
Ministr navíc stále věří, že dokáže u  některých projektů vyřešit i současné potíže s EIA – propadlé posudky  vlivu na životní prostředí, kvůli kterým téměř u stovky staveb za 130  miliard korun hrozí, že na ně Brusel nedá evropské dotace. Jde o posudky  zpracované před vstupem Česka do EU. 
 
"U některých projektů  snad ještě najdeme rychlejší cestu a nebudeme muset opakovat EIA," řekl  Ťok. Přesto už se ale jeho úřad připravuje na to, že posudky nechá  vypracovat znovu bez ohledu na konečné stanovisko EU. Ministr nechce  ztrácet čas a raději oželí peníze vynaložené za dva posudky, než aby  ztratil dotace. 
 
Zítra bude tuto strategii vysvětlovat poslancům  hospodářského výboru. Podle Ťoka se navíc u staveb nebude začínat od  nuly. U některých projektů už je vydané stavební povolení a paralelně  budou pokračovat výkupy pozemků, zatímco ministerstvo životního  prostředí bude pracovat na nové EIA. Ačkoliv se hovoří o zdržení dvou až  tří let, první nové posudky by mohly být hotové ještě letos. 
 
Ministerstvo  životního prostředí podle Ťoka tvrdí, že pokud dostane včas podklady,  vydá nový posudek do půl roku. Ťok to otestuje na stavbě D49 z Hulína do  Fryštáku. "Dokumentaci předáme do léta. Bude to zkouška fungování  státní správy," řekl Ťok. Ministr současně hledá cestu, jak se u těchto  staveb obejít bez evropských dotací a financovat je z národních peněz. A  dotace pak využít na jiné dopravní projekty.
Článek vyšel 25.4.2016 v Hospodářských novinách:
 http://archiv.ihned.cz/c1-65265570-ministr-tok-rizeni-musime-zjednodusit-a-dalnice-stavet-rychleji-rezortu-skodi-caste-vymeny-politiku?
Autor: Petr Koděra